Bagażniki samochodowe na rower – jaki wybrać?

bagażnik samochodowy

Jakie cechy powinien mieć dobry bagażnik na rower? Być łatwy w obsłudze, montażu, bezpieczny podczas jazdy i najlepiej by był tani. Na rynku mamy dostępnych kilka rodzajów i modeli, który więc bagażnik najlepiej wybrać?

Najbardziej popularną opcją są bagażniki i uchwyty na dachu samochodu. Montuje się je na belkach bazowych, często instalowanych na relingach. Rower można zamontować za ramę oraz za przedni widelec. Przy tym pierwszym nie trzeba zdejmować koła, jednak czasami przy tym rodzaju umocowania rower może ucierpieć podczas przewozu. Jednak im droższy uchwyt tym bardziej będziemy pewni, że nic takiego się nie wydarzy. Niektóre modele same regulują siłę nacisku, nie ma również potrzeby używania narzędzie podczas montażu. Przy montowaniu na widelec jesteśmy zmuszeni do zdjęcia przedniego koła, co jednak powoduje zmniejszenie ciężaru bagażu, a co za tym idzie, rower ma lepszą stabilność i daje mniejszy opór powietrza podczas jazdy. Ceny różnią się w zależności od jakości. Najtańsze można kupić i za kilkadziesiąt złotych, jednak te lepsze, gwarantujące bezpieczny przewóz bez nieprzyjemnych niespodzianek, to koszt około 200 złotych, choć można kupić i dużo droższe.

Montowanie belek oraz uchwytów, choć jest najtańszym sposobem, zajmuje sporo czasu. Ten rodzaj przewozu nie jest odpowiedni dla osób niskich czy niezbyt silnych – montując rower na dachu trzeba się napracować i nadźwigać, szczególnie jeśli samochód jest wysoki. Przewożąc więcej rowerów na dachu, musimy zwrócić uwagę na ułożenie (by zapobiec uszkodzeniom) czy ciężar. Rower na dachu to także zwiększony opór powietrza, a co za tym idzie, zużycie większej ilości paliwa.

Rowery można przewozić również z tyłu samochodu. Bagażnik można zamontować na samochodach z tylnymi klapami (np. SUVy). Rowery zabezpieczone pasami, wiszą przymocowane za ramy do uchwytu. Trzeba pamiętać, że nie każdy samochód z klapą nadaje się do takiego przewozu rowerów. Przed zakupem bagażnika lepiej sprawdzić czy jest odpowiedni do naszego samochodu. W samochodach z kołami zapasowymi zamontowanymi na drzwiach tylnych, również można zamontować specjalne uchwyty trzymające rowery najczęściej za ramę. W przypadkach tego rodzaju bagażników możemy przewieźć maksimum trzy rowery.

Bardzo popularnym, ale równocześnie najdroższym i najbardziej skomplikowanym, jest przewożenie rowerów na przyczepkach, które często wyposażone są w światła czy miejsce na rejestrację, przytwierdzonych do haków. Przewozić w nich można nawet cztery rowery naraz. Bagaż jest dobrze unieruchomiony i stabilny, dzięki mocowaniu rowerów za ramy oraz koła. Przyczepki nie trzeba zazwyczaj demontować by otworzyć klapę. Wyposażeni w ten rodzaj bagażnika możemy wybrać się z rowerami na najdłuższe trasy. Wadami są wysokie ceny oraz ograniczenie widoczności przez tylną szybę. Samochód musi być również wyposażony w hak oraz instalację elektryczną do przyczep.

Decydując się na zakup bagażnika rowerowego musimy najpierw zastanowić się nad kilkoma kwestiami. Ważne jest ile rowerów chcemy przewozić, jakim rodzajem auta dysponujemy oraz jak daleko się wybrać.