Historia motoryzacji

historia pojazdów

U podstaw idei motoryzacji leży potrzeba stworzenia maszyny, która będzie napędzana bez pośrednictwa siły zwierzęcia czy człowieka. Historia motoryzacji sięga wieku XVIII, kiedy to William Murdock opracował model pojazdu napędzanego maszyną parową. Niestety podczas testów pojazd osiągnął prędkość, której konstruktor się nie spodziewał, na skutek czego doszło do wypadku – eksperyment zakończył się fiaskiem. W 1600 roku Simon Stevin wykorzystał siłę wiatru do napędzania pojazdu zwanego żaglowozem (żagiel na kołach). W 1769 roku francuski inżynier Nicholas – Joseph Cugnot zbudował parowy pojazd napędzany silnikiem cieplnym – dwucylindrowa maszyna parowa pozwalała na bardzo powolny ruch, toteż wynalazek Cugnota nie sprawdził się.

W 1801 roku znów zainteresowano się przydatnością maszyny parowej do napędzania pojazdów. Richard Trevithick wykorzystał wówczas maszynę parową do napędzania parowozu. W 1829 roku konstruowano udoskonalone wersje parowozu. W 1875 roku Siegfried Marcus zbudował pierwszy na świecie silnik parowy. Niebawem powstały pierwsze skrzynie biegów. W 1869 roku Henry Ford zbudował pierwszy prototyp samochodu. W 1907 roku wprowadził na rynek Forda T, ograniczając produkcję do jednego modelu w jednym kolorze. W 1913 roku rozpoczęła się taśmowa produkcja Forda.

Następnym krokiem w rozwoju motoryzacji była produkcja omnibusów mechanicznych z silnikiem spalinowym (pierwowzory autobusów), które w Polsce konstruowano od 1904 roku, ale na zachodzie Europy produkowano je znacznie wcześniej (w1831 roku uruchomiono pierwszą linię omnibusową w Anglii). Lata międzywojenne to czas powstawania kolejnych udogodnień i ulepszeń w dziedzinie motoryzacji. W 1919 roku powstaje elektryczny rozrusznik silnika, natomiast sześć alt później powstał hamulec hydrauliczny. W połowie XX wieku wynaleziono oponę bezdętkową. Przełom, wieku XX i XXI to czas intensywnego rozwoju motoryzacji, która nadal trwa.